Mijn e-mails komen niet aan…

12

Maart, 2020

Bounces, en hoe je het kunt oplossen.

In een eerder artikel vertelde ik hoe belangrijk het is om regelmatig e-mailadressen te verwijderen die niet meer kloppen. Het vergroot namelijk je open-rate. Oftewel: je e-mail wordt beter afgeleverd door de e-mailproviders.

In dat blog schreef ik ook over bounces. Ik ga hier graag wat dieper op in. Er bestaan namelijk verschillende soorten bounces.

Wat is een bounce?

Een bounce is een error-bericht, dat je krijgt wanneer je e-mail niet afgeleverd kon worden bij de ontvanger. De mail komt als het ware terug bij de verzender. Bij jou dus.

Er zijn verschillende oorzaken waardoor een e-mail niet afgeleverd kan worden. Bijvoorbeeld:

  • de inbox van de ontvanger is vol,
  • een mailserver die (tijdelijk) niet reageert,
  • het e-mailadres bestaat niet (meer).

Deze oorzaken komen het meeste voor, maar er kunnen meer redenen zijn dat een e-mail niet aankomt. Sommige redenen zijn van tijdelijke aard, andere definitief. Een lijst met alle codes waardoor een e-mail kan bouncen vind je hier.

Soft bounce

Een soft bounce is een tijdelijke weigering van aflevering. De meeste mailservers proberen bij een soft bounce op een later moment de e-mail nogmaals te versturen naar de ontvanger.

Een volle mailbox, een autoreply of een server die tijdelijk down is, kunnen redenen zijn voor soft bounces. Vooral tijdens de feestdagen zie je die autoreply vaak terug.

Wist je dat de opmaak & grootte van jouw campagne invloed heeft op de aflevering? Ben je helemaal los gegaan met de lay-out van je mailing en heb je meerdere (zware) afbeeldingen en een groot bestand als bijlage toegevoegd? Dan zal je e-mail sneller bouncen dan een bericht waarin alleen tekst staat, een link naar een website en één kleine afbeelding.

Hard bounce

Wanneer een e-mailadres de code hard bounce krijgt, betekent dit dat de e-mail definitief niet afgeleverd kan worden. Dit kan komen door de volgende redenen.

Een niet-bestaand e-mailadres
De ontvanger heeft een verkeerd e-mailadres opgegeven, of het mailadres is niet meer in gebruik. Jammer, maar het kan gebeuren. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, kun je een dubbele opt-in gebruiken.

E-mailadres is incorrect
Een foutje is snel gemaakt. De ontvanger heeft het emailadres verkeerd ingevoerd (voorbeeld: hello@lndasnijders.nll).

E-mailadres is geblokkeerd
Sommige domeinen (denk aan overheidsinstellingen) hebben een streng spamfilter. Of de ontvanger heeft je e-mailadres geblokkeerd. Ook dan komt de e-mail niet aan.

Aan hard bounces kun je niets doen om ze op te lossen.

Help, een bounce! Wat nu?

Een aantal dagen nadat je een campagne hebt gestuurd, bekijk je de statistieken (tabblad rapporten). Je hoeft er geen uitgebreide studie van te maken. In 5 minuten heb je het gezien én opgelost.

Verwijder zo mogelijk e-mailadressen met een hard bounce. Bij een soft bounce hoef je niet direct actie te ondernemen. Wel is het verstandig om, bij de eerstvolgende campagne die je stuurt, de statistieken in de gaten te houden. Check of degene waarbij de e-mail de laatste keer niet afgeleverd werd, de e-mail nu wel ontvangt. Zo niet, verwijder dan alsnog het e-mailadres uit je mailinglijst.

Zo houd je je mailinglijst actueel, verhoog je je open-rate en kun je met een gerust hart nieuwe campagnes en automations maken.

Wil jij op een eenvoudige en persoonlijke manier
jouw (online) aanbod verkopen? 

Volg me ook op social: