31
Januari, 2023
Maak rust de allerhoogste prioriteit
Stilstaan is achteruitgaan.
In de wereld waarin we leven, lijkt dit de norm te zijn.
Uitspraken als ‘hard werken brengt succes’ en ‘zet je schouders eronder’, zijn verankerd in ons systeem. Als de default instelling van je laptop.
Terwijl we heel goed weten dat 24/7 aan staan helemaal niet zo gezond is. Sterker nog, het zorgt voor uitputting en stress. Onbewust én bewust negeren we alle subtiele signalen, totdat je lijf ingrijpt en zegt dat het genoeg is. Pas dan neem je rust.
De definitie van rust is niet voor iedereen hetzelfde.
1 ding weet ik zeker. Rusten is niet hetzelfde als nietsdoen of op de bank hangen en Netflixen.
Rust is goed zorgen voor jezelf. Wanneer het rustig is én ook op de momenten dat je het druk hebt. In mijn ogen kun je witruimte altijd en op ieder moment van de dag een oplaadmoment toevoegen.
Gek genoeg zorgen we beter voor onze telefoons, dan voor onszelf.
Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je je rust pakt en regelmatig uitzoomt, jouw bedrijf ook veel soepeler loopt.
Liever luisteren? Ga naar de podcast aflevering
8 vormen van rust
Er zijn zoveel verschillende manieren hoe je rust kunt integreren in jouw leven én bedrijf.
Zoals ik al eerder schreef, rust is niet hetzelfde als zo min mogelijk doen.
Rust is goed zorgen voor jezelf, door;
- het bewaken van je grenzen
nee zeggen tegen afspraken en uitnodigingen omdat het simpelweg niet past in je agenda of omdat je er de ruimte niet voor voelt. - eens uitgebreid te lunchen ipv altijd maar bellend, typend en scrollend je boterham opeten achter je laptop
- jezelf gunnen om een uur eerder te stoppen (of later te beginnen)
- de keuze maken om NIET meer alles zelf doen in jouw bedrijf, maar hulp in te schakelen van bijvoorbeeld een VA
- sporten, wandelen, buiten zijn etc.
- dagelijks checken en bijsturen van je agenda & planning, wanneer je ziet dat je te enthousiast bent geweest met de beschikbare tijd
- ruime reistijd inplannen bij afspraken buiten de deur
- automatiseren van werkzaamheden, zodat je je handen en hoofd vrij hebt om te doen waar je goed in bent
Zwaar onderschat
In ieder gesprek dat ik heb, met klanten en potentiele klanten, is er altijd 1 onderwerp dat steeds weer naar voren komt.
De verbazing en soms frustratie over hoeveel tijd er nodig is om achter de schermen de zaken geregeld te hebben.
Met name het opstarten van nieuwe klanten (ook wel onboarding genoemd). Dit is één van de grootste tijdvreters in een bedrijf. De shtload aan acties en handelingen die jij moet doen vanaf het moment dat jouw klant ja zegt op jouw aanbod tot aan leveren van je dienst.
Er valt achter de schermen zoveel winst te halen,
zodat het voor de schermen ook beter loopt
Ik ben ervan overtuigd dat het onboarden van klanten voor grofweg 80% geautomatiseerd kan worden. Veel handelingen hoeven niet handmatig en zeker niet iedere keer opnieuw worden herhaald.
Bedenk eens hoeveel vrije tijd je overhoudt wanneer je een groot gedeelte van onboarding automatiseert. En hoeveel rust zou het je geven als je weet dat het opstarten van klanten geregeld is, zonder dat jij tig knoppen moet indrukken?
Op korte termijn én lange termijn.
Als je in de komende week (of maand) 1 actie zou kunnen oppakken zodat je je jezelf meer vrij kunt spelen in jouw bedrijf, raad ik je aan om te duiken in onboarding.
Maak een nulmeting. Inventariseer en schrijf uit hoe het proces er nu uitziet.
Deze vragen kunnen je hierbij helpen:
Welke handelingen doe ik nu voor het opstarten van een klant?
Moet ik deze handeling ook zelf uitvoeren?
Hoe kan het ook anders en wat heb ik hier dan voor nodig?
De meest basale zaken als het opvragen van informatie, afspraken inplannen, toegang geven tot content etc zijn heel goed te automatiseren. Op deze manier hou je niet alleen meer tijd over om te werken aan belangrijke(re) zaken, maar ervaar je ook echt meer rust in jouw bedrijf.
Liefs, Linda
De eerste stap naar meer rust in jouw bedrijf
Laten we samen kijken wat er nodig is om onboarding te optimaliseren, zodat er structureel werk van jouw bord verdwijnt.