Help, mijn automation werkt niet!

15

Mei, 2020

Een rustige zondagmiddag, tot de telefoon gaat. Klant in paniek: de automation werkt niet!

Ze belde mij in lichte paniek op met de boodschap: De automation werkt niet meer! HELP! Morgen lanceren we haar nieuwe programma en dan moet het wel werken. Inmiddels heb ik hoofdpijn, van al het nadenken. Mijn bureau ligt vol post-its met mogelijke oplossingen. Allemaal doorgestreept omdat ze niet werken. Ik ben gefrustreerd omdat ik gewoon niet zie waar het probleem zit. Al 2,5 uur zit ik te zoeken in de automation voor een klant.

Oké, geen reden tot paniek. Stap 1 is altijd terug naar de basis: controleren wat er is gemaakt. Ik loop opnieuw het hele proces door. Maar wat ik ook doe, de automation blijft stil. Inmiddels kom ik op een punt dat ik serieus aan mijzelf twijfel. Waar zit de fout toch? Tijdens het testen van de week werkte de automation nog prima. Waarom nu niet? Wat is er veranderd?

Werken met techniek kan, ook voor mij, van tijd tot tijd ontzettend frustrerend zijn. Zeker wanneer het systeem niet doet wat je wilt en je de oplossing gewoon niet ziet…

Dit is een praktijkvoorbeeld van een jaar geleden, maar ik weet het nog alsof het gisteren gebeurde. Vooral de frustratie en het níet weten wat er nu mis is, dat vind ik vaak het ergste.

Ik had nog een optie achter de hand. De helpdesk een bericht sturen of zij mee konden kijken waar de fout zit. In no-time kreeg ik een reactie terug. Wat bleek? Er was een storing binnen Active Campaign waardoor automations niet gingen lopen. Ze waren met man en macht bezig om het op te lossen. Wist ik veel!

De helpdesk vertelde mij dat er een aparte mailinglijst is om op te hoogte te blijven bij storingen in Active Campaign. Je begrijpt wel dat ik mij direct heb ingeschreven. Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen;)

Dat waar je niet op rekent, gebeurt…

Vraag het een willekeurige IT-er en hij / zij zal bevestigen dat ieder technisch systeem wel eens last heeft van storingen of hick-ups. Daarnaast bestaat er nog zoiets als gepland onderhoud.

Ook Active Campaign heeft wel eens een storing of gepland onderhouden. Om op de hoogte te blijven wanneer er problemen zijn met de servers, integraties of Active Campaign  zelf, is het verstandig om je aan te melden voor hun ‘storingsdienst’-mailinglijst.

Wanneer er zich een incident voordoet, krijg ik direct een e-mail waarin het probleem staat beschreven. Ook houden ze me op de hoogte van de voortgang totdat het opgelost is. Ideaal!

Mocht je nu denken: jaaaa, nog meer e-mail in mijn inbox! Geloof me, Active campaign doet er alles aan om zo min mogelijk storingen te hebben. Ze werken continu aan het systeem om het te verbeteren en stabieler te maken. Maar mocht het zo zijn dat er toch iets mis gaat, dan wil je dat het liefste zo snel mogelijk weten.

Om te voorkomen dat je, net als ik, een halve dag moet troubleshooten omdat je denkt dat er een fout in jouw automation zit terwijl hij gewoon werkt en het probleem buiten jouw cirkel van invloed ligt…. Schrijf je in voor de meldingen! Echt, het scheelt je een hoop frustraties.

Waar vind je die inschrijfbutton voor de storingsdienst van Active Campaign?

Je kunt je hier inschrijven voor updates.

Wil jij op een eenvoudige en persoonlijke manier
jouw (online) aanbod verkopen? 

Volg me ook op social: