Dit zijn de meest waardevolle (en ondergewaardeerde) mensen op je mailinglijst

4

Februari, 2020

Ik volg je al een tijdje en …

Ken je dat? Mensen met wie je nog nooit eerder contact hebt gehad, die dan vanuit het niets contact met je opnemen? Een korte e-mail, een DM via Instagram of een reactie op een mail die je hebt gestuurd naar je mailinglijst.

Op het eerste gezicht lijkt het alsof het uit de lucht komt vallen. Elke keer dat het mij overkomt, verbaas ik mij er weer over. Tegelijkertijd geeft het mij vertrouwen. Vertrouwen dat mijn berichten worden gelezen en dat ik iemand heb kunnen inspireren.  Ook al was dat niet direct zichtbaar door een like of een reactie op mijn e-mail.

In deze blog wil ik jou een hart onder de riem steken.

Want laten we eerlijk zijn; het is soms best eenzaam, dat ondernemer zijn.
Vandaag de dag lijkt alles te draaien om  hoeveel likes je berichten krijgen, hoeveel volgers je hebt of hoe groot je mailinglijst is.  

Hoe graag we elkaar (en onszelf) ook aanpraten dat de getallen de norm zijn: het klopt niet. Getallen zeggen veel en tegelijkertijd helemaal niets. Het kan best zijn dat je twee jaar geleden iemand hebt ontmoet en dat zij nu contact met je opneemt om te kijken of je kunt samenwerken (true story!). Je weet nooit wanneer iemand klaar is om in de actiestand te komen. 

Ik heb het al eens eerder gezegd en vertel het je nu nog een keer.

Met een kleine mailinglijst kun je ook goed verkopen. Zolang je maar de juiste mensen op je lijst hebt staan. Mensen die betrokken zijn en geïnteresseerd in wat jij te vertellen hebt. Wanneer je dit weet te combineren met authentieke en oprechte (sales) e-mails, kun je leads omzetten in klanten.

Wat je nodig hebt, is geduld en vertrouwen in jezelf. Je weet genoeg. Je kent genoeg. Je bent genoeg. Jouw kennis is niet vanzelfsprekend voor anderen.Dus ook wanneer je denkt ‘dat weet iedereen al’, deel het dan toch. Want het kan zomaar zijn dat jouw woorden aanzetten tot actie om contact met je op te nemen.

Verwijder regelmatig e-mailadressen die niet kloppen

Ik schreef al dat het belangrijk is dat je een mailinglijst overhoudt met mensen die geïnteresseerd zijn in wat je vertelt.

Het kan gebeuren dat een e-mailadres niet meer bestaat of dat de mailbox van de ontvanger vol is. Dit heeft direct gevolgen voor jouw e-mailaflevering (open rate). Het is dus belangrijk om regelmatig te kijken of er bounces zijn op je mailing.

Active Campaign houdt dit netjes voor je bij via de statistieken. Klik op de campagne waarvan je de statistieken wilt zien om door te gaan naar de samenvatting. Door op het woord ‘bounces’ te klikken zie je welke e-mailadressen niet kloppen. Zie het als een e-mail die terugkomt wanneer je een verkeerd e-mailadres invult.

Door contacten te verwijderen die een hardbounce hebben, verhoog je de aflevering van jouw toekomstige mailingen. Bij een softbounce kan het zijn dat de inbox van de ontvanger vol zat op dat moment. Check dan bij de volgende mailing of dit e-mailadres weer aangemerkt wordt als bounce. Is dit het geval? Verwijder dan alsnog het contact.

Je vindt er overigens nog veel meer informatie over hoe ‘goed’ je e-mail geopend en gelezen is. Die  informatie kun je gebruiken om je e-mails te finetunen. Super interessant!

Meer weten over de aflevering van e-mail, soft- en hardbounces? Ik vertel je er over een paar weken meer over! Kun je niet wachten? Mail me.

Wil jij op een eenvoudige en persoonlijke manier
jouw (online) aanbod verkopen? 

Volg me ook op social: