De verschillen tussen een campagne en automation

07

November, 2019

Weet jij wat het verschil is tussen een campagne en een automation? En weet je ook wanneer je wat inzet?

Soms is een onderwerp voor een blog zo voor de hand liggend,
dat ik het zelf niet zie. Zo ook voor deze blog.

Voor mij is het logisch wanneer je welke functie in zet. Ik ben er (bijna) dagelijks mee bezig. Het is mijn werk. Maar ik zie ook bij klanten en collega ondernemers dat het voor hen niet altijd duidelijk is wanneer je wat gebruikt.

Zo had ik laatst een klant die al haar sales e-mails voor haar online programma verstuurde via de campagnefunctie. Helemaal niets mis mee. Maar zeg nu zelf, als je bij promotie van de nieuwe ronde voor je online programma diezelfde salesmails wilt gebruiken (als basis) wil je niet eerst eindeloos moeten scrollen door je al je eerder verstuurde campagnes.

Het kan beter én makkelijker. Ik vertel je er graag meer over.

Wat is een campagne?

Een campagne gebruik je wanneer je een eenmalige e-mail wilt sturen naar je mailinglijst.

Het bericht gaat vaak over een algemeen onderwerp.

Binnen je mailinglijst kun je er nog wel voor kiezen de mail naar iedereen op je mailinglijst te sturen OF naar een deel van (= segment) van je lijst.

Je kunt er zelfs voor kiezen om een automatische mail te sturen wanneer iemand zich inschrijft op een bepaalde lijst.

3 redenen waarom je kiest om een campagne te sturen:

  • Er staat een nieuwe blog / vlog / artikel online en deze wil je graag delen met je mailinglijst
  • Je wilt een (maandelijkse) nieuwsbrief versturen
  • Je wilt een – al dan niet tijdelijk – aanbod doen voor een van je diensten.

Hoe zit dat nu met een automation?

De automationfunctie binnen Active Campaign is ontzettend uitgebreid. Dit maakt dat het wellicht ook mensen wat afschrikt om ermee te beginnen.

Een automation zet je in wanneer je een specifieke groep mensen wilt informeren over een specifiek onderwerp. Zoals je gratis weggever. Of mails voor deelname aan jouw online training.

In plaats van dat je 1 losse e-mail stuurt, zet je een serie e-mails achter elkaar die binnen een bepaalde tijd worden verstuurd naar de ontvanger. Om de e-mails niet allemaal tegelijk te versturen, zorg je ervoor dat er een conditie is ingebouwd (zoals wacht 1 dag). Zo kun je zelf bepalen wanneer welke e-mail de deur uit gaat.

Er zijn overigens nog vele condities die je kunt inbouwen, maar daar vertel ik je graag op een ander moment over.

Wanneer kies je nu wat? 

Eindelijk kun je niet fout gaan. Kies wat het beste bij jou en je bedrijf past.

Ik gebruik zelf de campagnes voornamelijk voor het versturen van eenmalige mailingen. De rest zet ik in een automation. Mede omdat het zó fijn is om condities in te bouwen. Ik bepaal letterlijk wat er wanneer gebeurt:-)

Maar daar stopt het niet…  

Heb je er al eens aan gedacht om content te gaan hergebruiken? 

Je zou je ‘oude’ blogs en vlogs in een automation kunnen zetten, zodat een nieuwe inschrijver niet alleen je laatste artikel krijgt, maar ook de eerder geschreven content.

Of nog beter…

Je biedt het betaald aan via je webshop.

Voorbeeld
Stel, je bent intuïtief coach. Je hebt al aardig wat content gemaakt over intuïtief ondernemen, meditatie & visualisatie. Blogs, video’s, how to’s, noem het maar op. Het ligt allemaal op een plank te verstoffen. Zo zonde!

De videoserie ‘3 visualisaties voor een stressvrij leven‘ was zo’n idee dat het nooit heeft gehaald tot publicatie. Tot nu.

Je gaat het alsnog aanbieden. Betaald.

De video’s zet je in een automation in Active Campaign. Je koppelt WooCommerce aan je website & aan jouw Active Campaign.

Wanneer iemand de videoserie koopt via je website, start de automation. Zo gebruik je op een vrij eenvoudige manier je content opnieuw, deel je je kennis én je krijgt er ook nog voor betaald!

Wil jij op een eenvoudige en persoonlijke manier
jouw (online) aanbod verkopen? 

Volg me ook op social: