Alle 4 de e-mails gingen er direct uit. Help!

7

September, 2020

Er is nog veel onduidelijk over het gebruik van wachtstanden. Waardoor dat komt? Er kan namelijk (te) veel.

Vandaag leg ik je uit hoe je de wachtstand instelt voor een (begeleidende) automation bij een online programma. Er zijn nog veel meer mogelijkheden voor wachtstanden, maar die bespreek ik graag een andere keer met je.

Voor nu: Hoe stel ik een wachtstand in voor mijn online programma mails?  

Eén van mijn favoriete functies binnen automations is dus die wachtstand. Binnen deze functie zitten verschillende mogelijkheden om te gebruiken. Die noemen we condities.

De conditie die je instelt moet matchen met de uitkomst, anders vervolgt jouw automation zijn weg niet en blijven je contacten hangen.

De 4 meest gebruikte condities bij een wachtstand:

Optie 1: wacht voor x aantal minuten, uren, dagen, weken etc.
Optie 2: wacht tot het contact een bepaalde tag heeft.
Optie 3: wacht tot het contact een specifieke pagina (bijvoorbeeld de salespagina van jouw nieuwste online programma) heeft bezocht.
Optie 4: wacht tot een specifieke datum en/of tijd.

Het zal je niet verbazen dat één van de vragen die ik het meest krijg, gaat over het correct instellen van de wachtstand. Met de vele opties die er zijn, is het soms lastig om te weten wat je moet kiezen.

Zo heeft een klant van mij een online programma waarbij ze wekelijks een begeleidende e-mail  stuurt. Elke week om 08.00 uur ‘s ochtends. Maar elke week een losse campagne sturen is gewoon niet handig. Automatiseren die handel!

Nu krijgen de contacten die haar programma kopen elke week om 08.00 uur een mail in hun inbox. Zonder dat ze ook maar op 1 knop hoeft te drukken. Fijn toch?

Maar hoe stel je dit in?
Om het duidelijk uit te leggen heb ik 2 voorbeelden toegevoegd. Hierin zie je hoe het niet moet en hoe het wel moet😃

In dit plaatje lijkt het goed te staan toch? Schijn bedriegt.

Denk maar even met mij mee.

E-mail 1 gaat er direct uit. Dit is waarschijnlijk de welkomste-mail. Daarna wacht Active Campaign tot het 8 uur ’s ochtends is. So far so good.

Om 8 uur ’s ochtends gaat e-mail 2 eruit. Het is nog steeds 8 uur, dus ook mail 3 wordt verstuurd. En mail 4 enz.

Waarom gebeurt dit?

Eigenlijk is het vrij simpel als je erover nadenkt: het is 59 seconden lang 8 uur.
Dus volgens de ingestelde condities kan Active Campaign de e-mails gewoon versturen. Allemaal tegelijk dus.

Hoe moet het wel?

Het begin van de automation is goed. Mail 1 kan er direct uit. Laat het systeem dan wachten tot het 8 uur ’s ochtends is en stuur mail 2.

Daarna pas je de wachtstanden aan naar ‘wacht op 1 dag’.
Active Campaign wacht dan 24 uur en stuurt (de volgende dag dus) de volgende e-mail . Een tijd hoef je niet apart in te stellen. Dat heb je al gedaan bij mail de wachtstand van mail 1 (wacht tot 08.00 uur ’s ochtends, remember)?

Dezelfde wachtstand stel je dus in bij alle opvolgende e-mails. Tenzij je er een langere tijd tussen wilt hebben. Zo dus:

Wil je voortaan mijn nieuwsbrief ontvangen en eerder op de hoogte zijn? Aanmelden kan hier

Wil jij op een eenvoudige en persoonlijke manier
jouw (online) aanbod verkopen? 

Volg me ook op social: