5 voordelen van Active Campaign boven een gratis e-mailmarketingtool

12

December, 2019

Er is al veel gezegd over werken met e-mailmarketingtools. Ik hoor vaak dat ondernemers huiverig zijn om te werken met of de overstap te maken naar Active Campaign. 

Zeker in de opstartfase van je bedrijf heb je veel keuzes te maken.

Hoe ga je e-mailmarketing gebruiken?
Welke social mediakanalen wil je inzetten?
Ga je bloggen, vloggen of podcasts maken en delen?

Ik zie dat veel ondernemers de keuze voor een e-mailmarketingtool voornamelijk maken met hun portemonnee. “Doe maar een gratis e-mailmarketingsysteem. Dat kost niets.”

Maar dat kost geld…

Het klopt dat Active Campaign niet gratis is (na de 14 dagen trial dan). Maar de investering is niet groot. Voor minder dan € 10,- per maand heb je al een account voor 500 contacten. Andere aanbieders vragen hier al gauw tussen de € 30,- en € 100,- per maand voor.

En er zijn nog meer voordelen 🙂

Contacten tellen één keer mee 

Bij Active Campaign tellen unieke e-mailadressen één keer mee in jouw account. Ongeacht of die op één of meerdere lijsten staan.

 

Maar waar kan ik dan terecht als ik vragen heb? 

Jouw marketingsysteem is precies wat ik zeg: een TOOL. Je bent er niet dagelijks mee bezig. Dus natuurlijk heb je soms vragen over bepaalde functies. Dan is het fijn om een hulplijn te hebben.

Als je Active Campaign afneemt via een Nederlandse reseller zoals Mailblue, krijg je toegang tot Nederlandstalige helpdesk. Je kunt direct per mail of telefonisch je vragen stellen, zonder problemen met tijdverschillen. Zoek je liever zelf het antwoord op je vraag? Ze hebben in hun online kennisbank een uitgebreide documentatie. Loop je buiten kantoortijden vast? Stel dan je vragen via hun besloten Facebook groep.

Een mailing maken in 10 minuten  

Active Campaign heeft naar mijn mening nét wat meer opmaakmogelijkheden dan bijvoorbeeld een gratis aanbieder als Mailchimp. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik menig uur heb gemopperd op Mailchimp.

Kleuren die niet opgeslagen kunnen worden, waardoor ik bij elke mailing opnieuw de kleurcodes moest opzoeken. Lettertypes die verspringen.

Om het jezelf makkelijker te maken, kun je een template maken voor je mailing. Die gebruik je bij iedere nieuwe campagne. Zo ben je minder tijd kwijt aan het stylen van je mail. Ook  kun je elk onderdeel (tekstblok, foto, CTA knop) van je mailing los opslaan. Je favoriete tekstblok, je CTA-knop, je foto. En óók de kleuren die je gebruikt in je mailing.

Uitgebreide automation-functie  

Als je een gebruiker van Active Campaign vraagt wat de beste functie is binnen het systeem, zal zij roepen: AUTOMATIONS!

Binnen Active Campaign zijn de mogelijkheden van automations eindeloos. Iets wat veel ondernemers ook kan afschrikken. Er kan zoveel! Maar omdat het visueel goed is opgebouwd, kan iedereen een eenvoudige automation maken. Wil je meer condities inbouwen, dan moet je er even induiken. Of hulp vragen. 

Je hoeft dingen niet altijd moeilijker te maken dan ze zijn. Een automation met 3 e-mails, incl. wachttijd tussen de mails, is in 20 minuten opgezet.

Hoe weet ik wat er bij mij past?   

Weet je na het lezen van dit artikel nog niet zeker met welk systeem je wilt werken?Probeer het gewoon eens uit.

Maak een proefaccount aan bij zowel een betaalde als een gratis e-mailmarketingtool. Maak eens een inschrijfformulier aan. Ontwerp een template voor je nieuwsbrief. Speel met de mogelijkheden die er zijn. Alleen zo weet je welk systeem jou goed ligt én wat er bij jouw wensen past.

Ik zou niet willen dat je Active Campaign aanschaft omdat ik het zeg. Jij moet er mee werken. Daarom wil ik je dezelfde vraag stellen als ik aan mijn klanten vraag:

Wat wil je doen je e-mailmarketingtool? Op de korte én de lange termijn?

Gebruik je het om zo nu en dan eens een losse mailing (of nieuwsbrief) te sturen?Doe niet moeilijk, ga voor een gratis aanbieder zoals Mailchimp.

Wil je je processen automatiseren, mailings afstemmen op de ontvanger en een herkenbare huisstijl hanteren? Ga dan voor Active Campaign. Het verdient zichzelf terug. Echt. Als je het met me eens bent, meld je dan hier aan bij Mailblue*

*let op, dit is een affiliatelink.

 

Wil jij op een eenvoudige en persoonlijke manier
jouw (online) aanbod verkopen? 

Volg me ook op social: