3 Quicktips over automations

27

Januari, 2020

Taken bundelen, ik hou ervan. Het geeft ruimte en focus om bezig te zijn met één ding. 

Vorige week had ik een middag gepland om te werken aan social media posts. Ik merk dat als ik er echt even voor ga zitten, het makkelijker word om posts te maken. Het lijkt wel alsof ik nét een laag dieper kan werken.

Simpele dingen of trucjes die ik vaak over het hoofd zie, komen dan ineens bij me op. Zo ook deze 3 tips over automations!

Tip 1: E-mail (en opvolgmails) sturen op een specifiek tijdstip

Mensen kunnen zich op elk moment inschrijven voor bijvoorbeeld je gratis weggever. Dat is het fijne van werken met een e-mailmarketingsysteem, je hoeft die e-mails niet meer handmatig te versturen.

Wanneer iemand zich inschrijft om 23.00 uur en jij een wachtstand in jouw automation hebt staan van bijvoorbeeld één dag, zal Active Campaign netjes wachten tot de volgende om de volgende e-mail te sturen. Om 11 uur ’s avonds dus. Want dat was het moment dat de inschrijver in de automation kwam. En wie leest er om 11 uur ’s avonds zijn mail? Dat is misschien net niet wat je wilt. Het zou handiger zijn als die mail om 08.00 uur verstuurd wordt, toch?

Dit los je eenvoudig op door onder de wachtstand een ‘extra wachtstand’ te zetten met ‘wacht tot 08.00 uur AM’. De e-mail zal dan om 8 uur ’s ochtends verstuurd worden. Hierna kun je de gewone wachtstand van een dag weer gebruiken. Alle opvolgende e-mails zullen worden verstuurd om 08.00 uur ’s ochtends.

Dit trucje werkt ook bij een automation met remindermails, zoals ‘er staat een nieuwe les klaar’, voor je online programma. Dan weet je tenminste zeker dat als je zegt dat er een online training voor vandaag klaar staat, je klant die ook vandaag kan gaan doen.

 

Tip 2: Contacten in de automation houden terwijl je nog aan het bouwen bent

Hoewel ik niet zo’n fan ben van Start before you are ready, zijn er momenten dat je gewoon wilt gáán met je funnel. Ook al heb je e-mail 3, 4 en 5 nog niet gemaakt, je wilt je aanbod alvast gaan delen.

Om te voorkomen dat contacten uit je automation vallen, gebruik je onder de laatste e-mail een wachtstand. Zet deze op 365 dagen zodat mensen in de automation blijven. Je kunt rustig aan je funnel bouwen. En wanneer je e-mails klaar zijn, wijzig je de eerdere wachtstand naar 1 dag. De contacten stromen dan automatisch door.

Tip 3: Remindermails sturen 

Bij iedere automation die ik maak voor een gratis weggever, zorg ik ervoor dat er een remindermail in zit. Als je contact de mail met de weggever niet opent binnen bijvoorbeeld 2 dagen, dan krijgen zij een vriendelijke herinnering.

Komt er dan nog geen reactie? Dan laat ik de contacten uit de automation verwijderen en krijgen  zij ook geen opvolg e-mails. Streng? Ik vind van niet. Ik wil niet mailen om het mailen, ik wil mijn volgers informatie geven waar zij wat aan hebben.

Laten we eerlijk zijn. De praktijk is dat we het allemaal druk hebben. En natuurlijk vraag je uit nieuwsgierigheid wel eens een weggever aan om er vervolgens niets mee te doen.
Maar wanneer je contact niets doet met de e-mail en opvolgmails, beïnvloedt dat de open rate van je e-mails.

In simpel Nederlands gesproken: Hoe minder jouw e-mails worden geopend, hoe slechter je verzendreputatie wordt. Dan loop je dus het risico gezien te worden als spam. En dan belandt je mail minder in de inboxen van de mensen die wél geïnteresseerd zijn.

Wil jij op een eenvoudige en persoonlijke manier
jouw (online) aanbod verkopen? 

Volg me ook op social: